Hofossdagen – 2023

Dag Kjensjord, styreleder Hofoss historieforening, har gitt ut bok om Olaf Hofoss. Foto: Øystein Engh

Vekket liv i 100 år gammel litteratur: – Dette har vært helt glemt

100 år etter at Olaf Hofoss skrev sine beretninger, ble han løftet frem i lyset igjen på Hofossdagen.
Øystein Engh JOURNALIST
PUBLISERT Lørdag 24. juni 2023 – 19:40 SIST OPPDATERT Lørdag 24. juni 2023 – 19:41

Lørdag det Hofossdagen, og i den anledning slapp Hofoss historieforening deres første bok, «En finnskogdikters liv og forfatterskap». En gang i tiden levde det en mann ved navn Olaf Hofoss (1889-1968) som skrev om skogfinner, så vel som kjærlighet.

Her var han gift og fikk to barn, før han i 1924 reiste av sted til Amerika, giftet seg på nytt og jobbet som journalist i Canada, mens han også drev et byggefirma.

Boka er skrevet av styreleder Dag Kjensjord, men Olaf Hofoss var hans grandonkel. Det har derfor vært både nært og spennende å ha dette prosjektet gående. – Jeg visste at han hadde gitt ut noen bøker på 20-tallet, som jeg sporet opp via slektninger. De hadde to eksemplarer, men jeg visste at han hadde fire bøker. Så resten har jeg sporet opp selv. Jeg husker også at bestemor (hennes bror) fortalte mye om ham, sier Kjensjord.

Hyggelig stemning med Olaf Hofoss i fokus. Foto: Øystein Engh

Like aktuell i dag

Kjensjord har i moderne tid kommet i kontakt med den amerikanske delen av slekten, som blir hans tremenninger. Dette har også vært til hjelp.

– Det er veldig mye skogsfinsk litteratur som er verdt å ta vare på. Det dreier seg finneinnvandring og konflikter mellom finner og bønner. Og det kjærlighetshistorier, jakt, tusser og troll. Uansett hva det er, så er det uansett finnskogånden, sier Kjensjord.

– Så like aktuell i dag, mener du?

– Ja, like aktuell i dag. Og dette har vært glemt. Dessuten lengter han veldig hjem igjen. I Amerika brukte han skrivingen sin til å bearbeide hjemlengselen sin. Diktene er veldig gode, og diktet «Til deg» må nok være en skildring av skilsmissen.

– Så i dag er en veldig spennende og artig dag. Jeg er endelig blitt ferdig med et prosjekt som har tatt sju-åtte år.

Svein Sandnes er imponert av boka. Foto: Øystein Engh

Arrangert i Halvorstuen

Boka er gitt ut av Svein Sandnes Bokforlag. Svein sier at dette normalt ikke er bøker han skulle ha gitt ut, men at han er veldig imponert.

– Noe av bakgrunnen for dette er at jeg og Dag begge har bodd lenge i Sørum kommune, og hatt en del med hverandre å gjøre der. Det er en voldsom jobb som er blitt lagt ned. Her er det også gamle papirer og Amerika-brev som går igjen, sier Sandnes.

Boka fikk et foredrag på Hofossdagen, som ble arrangert i Halvorstuen. Dette er egentlig hjemme hos Inger Noer, men på Hofossdagen er det Halvorstuen man sier.

– Dette er et innelukket tun som passer veldig godt til dette. Det er fem Hofoss-gårder, og vi samarbeider godt, er gode naboer og har det hyggelig sammen, sier Noer, som så vidt har begynt å lese boka til Kjensjord.

– Den ser veldig veldig morsom ut, og det som er så morsomt er at den skildrer min oldeforeldregenerasjon. Han skriver om sin barndom, og det var lite slike beretninger på Finnskogen på den tiden. Så det blir morsomt å lese, sier Noer.

Foredrag-pa-Hofossdagen-24.6.-2023